З досвіду викладання дисциплін природничо-математичного циклу в закладах загальної середньої та вищої освіти.

ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ СТАВЛЕНЬ ЯК КОМПОНЕНТА ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ

Петрук Богдана-Марія Юріївна, Жирська Галина Ярославівна

Одним із першочергових завдань сучасної освітньої системи є всебічний розвиток особистості, а також створення сприятливих умов для її самореалізації як повноправного громадянина України та світу. У зв'язку з цим, освітні заклади мають сприяти формуванню в учнів критичного мислення, розвитку їхнього творчого потенціалу, навичок співпраці та почуття відповідальності.


ВЕБСАЙТ УЧИТЕЛЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУК У СТРУКТУРІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Режицька Тетяна, Міщук Наталія Йосипівна

У сучасному українському суспільстві стрімко зросла роль віртуального інформаційного простору, який став невичерпним джерелом інформації та комунікації. Ефективним інструментом структурування інформації є вебсайти. Вебса́йт або сайт (з англ. website, від web (веб) і site (місце)) — сукупність вебсторінок та залежного вмісту, доступних у мережі Інтернет, які об’єднані як за змістом, так і за навігацією під єдиним доменним ім’ям.


ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАГІСТРАНТІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ КУРСУ «МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФІЗИКИ»

Мацюк Віктор Михайлович, Крижановський Сергій Юрійович

У сучасних умовах реформування освіти та переходу до компетентнісної парадигми зростають вимоги до професійної підготовки вчителя фізики. Особливої уваги потребує формування методичної компетентності, яка забезпечує здатність майбутнього педагога ефективно організовувати навчальний процес, застосовувати інноваційні підходи, адаптувати методи навчання до потреб учнів і вимог Нової української школи.


НАНОХІМІЯ ЯК РЕСУРС МОТИВАЦІЇ УЧНІВ ДО ВИВЧЕННЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУК

Ткач Галина Михайлівна, Боднар Оксана Ігорівна

Сучасна освіта стоїть перед важливим викликом – необхідності формування в учнів зацікавленості та інтересу до природничих наук. У світі стрімкого науково-технічного прогресу саме ці науки забезпечують фундаментальні знання, необхідні для розуміння сучасних технологій, а також формують наукове мислення та здатність до критичного аналізу. Однак, традиційні підходи до викладання природничих наук часто не враховують інтереси сучасного покоління, якому властиве сприйняття інформації через технології, візуальні образи та міждисциплінарність. Одним з ефективних способів підвищення мотивації учнів є використання новітніх наукових досягнень, зокрема нанохімії, як інтеграційної платформи для викладання природничих дисциплін.


ВИКЛАДАННЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУК НА ОСНОВІ СУТНІСНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ ЕТИЧНИХ ПОНЯТЬ ТА НАУКОВИХ ЗНАНЬ

Алла СТЕПАНЮК, Вікторія БАК

З 2014 року людство потрапило в еволюційно закономірну епоху великих трансформацій. Період, який ми переживаємо, називають періодом постправди, постгуманізму, метамодерну, інформаційним суспільством, епістемологічним зсувом. Кожен день ми стикуємось з чимось новим, чому не можемо дати пояснення і що потребує негайного реагування, але як реагувати, більшість з нас не розуміє. Ми всі перебуваємо в стані невизначеності і це свідчить про народження чогось нового у всіх сферах людської діяльності, в тому числі і в освіті. Про те, що світ вступив в зону постійної турбулентності, свідчить війна р.ф. проти України, а також нові методи її ведення. Європейські гуманістичні цінності, які мають своє методологічне обґрунтування в «Загальній декларації прав людини», документ прийнятий 10.12.1048 р. [1], знаходяться під руйнівним тиском зростаючих ентропійних процесів у всьому світі. І саме в цих умовах можемо стверджувати про пробудження у багатьох сучасних людей внутрішніх духовних сенсів людського буття, які можна назвати метасенсами.


АДАПТОВАНА ФОРМА ДОСЛІДНИЦЬКО-ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ВИКОНАННЯ ПРОЄКТІВ ПРИРОДНИЧОГО СПРЯМУВАННЯ ЯК НАПРЯМ РЕАЛІЗАЦІЇ STEM-ОСВІТИ

Симчак Руслан Васильович, Барановський Віталій Сергійович

У контексті впровадження та реалізації Концепції Нової української школи зростає актуальність пошуку ефективних педагогічних підходів, які формують в учнів ключові компетентності, зокрема критичне мислення, вміння працювати в команді, дослідницьку активність та здатність застосовувати знання в реальному житті [1]. Одним із провідних напрямів такої трансформації є STEM-освіта — інтегративна модель навчання, що поєднує природничі науки, технології, інженерію та математику. Вона сприяє формуванню практико-орієнтованого мислення та творчого підходу розв’язання проблемних ситуацій в освітньому процесі [2].


МЕТОД ПРОЄКТІВ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ STEMКОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Ручаковський Віталій Петрович, Федчишин Ольга Михайлівна

В епоху стрімкого технологічного розвитку та зростаючої потреби в міждисциплінарних знаннях, STEM-освіта (Science, Technology, Engineering, Mathematics) набуває особливої актуальності. Вона спрямована на підготовку фахівців, здатних розв’язувати складні реальні проблеми, використовуючи інтегрований підхід, що поєднує наукові, технологічні, інженерні та математичні знання. Відповідно, актуальним є питання ефективної організації винахідницької та дослідницької діяльності в процесі навчання. Одним із найбільш ефективних педагогічних інструментів у формуванні STEM-компетентностей здобувачів є метод проєктів.


РОЗВИТОК КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ RICH-ЗАДАЧ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ

Процик Надія Ігорівна

У сучасних умовах цифровізації, глобалізації та трансформації системи освіти в Україні та світі зростає потреба у підготовці здобувачів освіти, здатних мислити творчо, критично й продуктивно. Серед ключових компетентностей, визначених у нормативно-правових документах України та країн Європейського Союзу, вагоме місце посідає креативне мислення. Саме тому актуальним є пошук дієвих дидактичних засобів для його розвитку, зокрема в процесі навчання математики.


РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ УЧНІВ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ПРЕДМЕТІВ У ЛІЦЕЇ

Малихін Олександр Володимирович, Ліпчевська Інна Леонідівна

У сучасній системі освіти приділяється значна увага не лише академічним досягненням, а й розвитку гнучких навичок (soft skills) особистості. Згідно звіту Всесвітнього економічного форуму в Давосі (2025 р.), резилієнтність, гнучкість і здатність до адаптації входять до стрижневих характеристик, необхідних для професійного успіху. Присутність когнітивних, особистісних і соціально-емоційних навичок у п’ятірці найважливіших свідчить про важливу роль емоційно-вольового розвитку, а також про значення соціальної й комунікативної компетентності сучасної особистості.


НАСТІЛЬНІ ІГРИ ЯК ІНСТРУМЕНТИ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ І ЛОГІКИ НА УРОКАХ ФІЗИКИ

Лехняк Марія Василівна

Сучасна освіта вимагає не лише передачі знань, а й формування в учнів ключових компетентностей. Проте традиційні форми навчання не завжди забезпечують достатній рівень активності й мотивації учнів для формування цих навичок. Проблемою постає пошук ефективних дидактичних засобів, які б поєднували пізнавальну діяльність, логічне опрацювання інформації та інтерактивну взаємодію. Одним із таких засобів є використання настільних ігор у процесі вивчення фізики. Тому актуальним є впровадження настільних ігор як ефективного засобу формування інтелектуальних умінь учнів у процесі вивчення фізики.